Antonie van Gelder

kunstschilder en impressionist

Antonie van Gelder (1945) is opgegroeid in Zalk, Overijssel. Na de middelbare school werd hij van huis uit gestimuleerd vooral een vak te leren. Timmerman. Maar daarin zag hij niet zijn roeping. Daarom vertrok hij op zijn 24e naar Den Haag om aan de Vrije  Academie van Beeldende Kunsten het vak van kunstschilder te leren.

Na zijn afstuderen in 1972 aan de kunstacademie in Rotterdam is Antonie altijd als zelfstandig ondernemer werkzaam geweest. In de beginjaren met hard werken en weinig verdienen als kunstschilder. Maar dat was niet genoeg om een heel gezin van te kunnen onderhouden. Daarom maakte hij in het begin van de 70-er jaren de overstap van het doek naar het celluloid. Antonie leerde in de avonduren - op de MTS voor fotografie en fotonica  - het vak van fotograaf onder de knie te krijgen. Ook daarin kwam zijn oog voor detail, waarvoor de basis in het vak van timmerman en later op de kunstacademie gelegd was, hem goed van pas kwam. Via agentschappen werd hij al snel ingehuurd om voor grote en toonaangevende namen in die tijd werk mogen maken.

In 1980 vertrok Antonie van Gelder naar Flayosc in het zuid-oosten van Frankrijk. Een voor kunstschilders schilderachtig plaatsje in de Provence.

Omdat hij ook als fotograaf werkzaam was bleek al snel dat daar, en later ook in Parijs, Cannes en Nice, agentschappen hem wisten te vinden om beeld analoog, op de toentertijd nog gevoelige celluloid films, vast te leggen voor reclames van grote merken.

Antonie keerde in 1986 terug naar Nederland. In Schiedam opende hij zijn fotostudio waar hij tot aan zijn pensionering in 2010 zijn boterham verdiende.

Sindsdien kwam er weer meer tijd vrij om zijn grote liefde voor het impressionistische kunstschilderen weer op te pakken. Zowel in binnen- als buitenland is Antonie sindsdien regelmatig in de open lucht te vinden om zijn passie voor het landschap weer vast te leggen. Autobiografisch, zoals hij dat zelf noemt. Want elk schilderij brengt hem weer terug naar de plek waar hij ooit geweest is.

Wat Antonie vooral aantrekkelijk vindt in het impressionisme is de vrijheid die hij daarin beleeft. De eenwording met de natuur. Daarin opgaan. De schoonheid van het landschap op geheel eigen wijze vastleggen op linnen om daarin zijn persoonlijke gevoel en herinnering te vereeuwigen. Velen die zijn schilderskunstwerken zien zullen die plekken herkennen en waarderen. Ieder om zijn eigen, persoonlijke herinneringen - net als Antonie - weer tot leven te laten komen.

 

Het impressionisme

De uit Frankrijk afkomstige Claude Monet en Paul Cezanne zijn wel de bekendste kunstschilders uit de stroming van impressionisten. Deze stroming is daar ook ontstaan vanuit de mogelijkheden die ontstonden toen in de tweede helft van de 19e eeuw verf gemakkelijker verpakt en vervoerd kon worden.

Eén van de belangrijkste kenmerken van het impressionisme is het schilderen in de open lucht. Het atelier of de studio uit en de natuur in. Het moment beleven en vastleggen door het oog van de meester. Met oog voor lichteffecten (lichtval, schaduwen, reflecties) en kleur. De schilderijen uit die stroming hebben veel weg van schetsen. Schetsen met het penseel die een impressie geven van plaats, jaargetijde en het moment van de dag, zonder te streven naar fotografische precisie van hetgeen hij aanschouwt. De kunstenaar houdt de vrijheid af te wijken van wat er feitelijk te ze zien is. Omdat het in zijn beleving de compositie van het schilderij ten goede komt. Of juist omdat storende elementen in realiteit afbreuk zou doen aan de schoonheid van het tafereel of het landschap. Soms zelfs omdat het de fantasie prikkelt of juist één opvallend element versterkt door kleurgebruik en het spelen met lichteffecten waardoor de kijker nieuwsgierig wordt.

Ook de werken van Antonie van Gelder zijn grotendeels op locatie gemaakt. Soms echter ook van foto’s die hij maakt van hem inspirerende plekken, wanneer het moment niet geschikt is om  in de open lucht te schilderen. Maar allemaal met een duidelijke eigen schilderstijl, geïnspireerd door de groten onder de impressionisten, zoals Claude Monet, Paul Cezanne, Henri Matisse en Albert Marquet.

 

 

Antonie van Gelder (1945) is opgegroeid in Zalk, Overijssel. Na de middelbare school werd hij van huis uit gestimuleerd vooral een vak te leren. Timmerman. Maar daarin zag hij niet zijn roeping. Daarom vertrok hij op zijn 24e naar Den Haag om aan de Vrije  Academie van Beeldende Kunsten het vak van kunstschilder te leren.

Na zijn afstuderen in 1972 aan de kunstacademie in Rotterdam is Antonie altijd als zelfstandig ondernemer werkzaam geweest. In de beginjaren met hard werken en weinig verdienen als kunstschilder. Maar dat was niet genoeg om een heel gezin van te kunnen onderhouden. Daarom maakte hij in het begin van de 70-er jaren de overstap van het doek naar het celluloid. Antonie leerde in de avonduren - op de MTS voor fotografie en fotonica  - het vak van fotograaf onder de knie te krijgen. Ook daarin kwam zijn oog voor detail, waarvoor de basis in het vak van timmerman en later op de kunstacademie gelegd was, hem goed van pas kwam. Via agentschappen werd hij al snel ingehuurd om voor grote en toonaangevende namen in die tijd werk mogen maken.

In 1980 vertrok Antonie van Gelder naar Flayosc in het zuid-oosten van Frankrijk. Een voor kunstschilders schilderachtig plaatsje in de Provence.

Omdat hij ook als fotograaf werkzaam was bleek al snel dat daar, en later ook in Parijs, Cannes en Nice, agentschappen hem wisten te vinden om beeld analoog, op de toentertijd nog gevoelige celluloid films, vast te leggen voor reclames van grote merken.

Antonie keerde in 1986 terug naar Nederland. In Schiedam opende hij zijn fotostudio waar hij tot aan zijn pensionering in 2010 zijn boterham verdiende.

Sindsdien kwam er weer meer tijd vrij om zijn grote liefde voor het impressionistische kunstschilderen weer op te pakken. Zowel in binnen- als buitenland is Antonie sindsdien regelmatig in de open lucht te vinden om zijn passie voor het landschap weer vast te leggen. Autobiografisch, zoals hij dat zelf noemt. Want elk schilderij brengt hem weer terug naar de plek waar hij ooit geweest is.

Wat Antonie vooral aantrekkelijk vindt in het impressionisme is de vrijheid die hij daarin beleeft. De eenwording met de natuur. Daarin opgaan. De schoonheid van het landschap op geheel eigen wijze vastleggen op linnen om daarin zijn persoonlijke gevoel en herinnering te vereeuwigen. Velen die zijn schilderskunstwerken zien zullen die plekken herkennen en waarderen. Ieder om zijn eigen, persoonlijke herinneringen - net als Antonie - weer tot leven te laten komen.

 

Het impressionisme

De uit Frankrijk afkomstige Claude Monet en Paul Cezanne zijn wel de bekendste kunstschilders uit de stroming van impressionisten. Deze stroming is daar ook ontstaan vanuit de mogelijkheden die ontstonden toen in de tweede helft van de 19e eeuw verf gemakkelijker verpakt en vervoerd kon worden.

Eén van de belangrijkste kenmerken van het impressionisme is het schilderen in de open lucht. Het atelier of de studio uit en de natuur in. Het moment beleven en vastleggen door het oog van de meester. Met oog voor lichteffecten (lichtval, schaduwen, reflecties) en kleur. De schilderijen uit die stroming hebben veel weg van schetsen. Schetsen met het penseel die een impressie geven van plaats, jaargetijde en het moment van de dag, zonder te streven naar fotografische precisie van hetgeen hij aanschouwt. De kunstenaar houdt de vrijheid af te wijken van wat er feitelijk te ze zien is. Omdat het in zijn beleving de compositie van het schilderij ten goede komt. Of juist omdat storende elementen in realiteit afbreuk zou doen aan de schoonheid van het tafereel of het landschap. Soms zelfs omdat het de fantasie prikkelt of juist één opvallend element versterkt door kleurgebruik en het spelen met lichteffecten waardoor de kijker nieuwsgierig wordt.

Ook de werken van Antonie van Gelder zijn grotendeels op locatie gemaakt. Soms echter ook van foto’s die hij maakt van hem inspirerende plekken, wanneer het moment niet geschikt is om  in de open lucht te schilderen. Maar allemaal met een duidelijke eigen schilderstijl, geïnspireerd door de groten onder de impressionisten, zoals Claude Monet, Paul Cezanne, Henri Matisse en Albert Marquet.

 

 

Antonie van Gelder (1945) is opgegroeid in Zalk, Overijssel. Na de middelbare school werd hij van huis uit gestimuleerd vooral een vak te leren. Timmerman. Maar daarin zag hij niet zijn roeping. Daarom vertrok hij op zijn 24e naar Den Haag om aan de Vrije  Academie van Beeldende Kunsten het vak van kunstschilder te leren.